Johan Klebergs förmögenhet

Johan Klebergs förmögenhet

Erik Lindström
Erik Lindström
2 december 2025·
4 min

Johan Kleberg är en svensk företagsledare som många följer för att förstå hur man bygger framgång i näringslivet. Han föddes 1975 och har arbetat inom media och e-handel under många år. Johan Klebergs förmögenhet uppskattas till omkring 40 miljoner kronor, vilket är resultatet av både anställningar i stora företag och eget entreprenörskap. Hans karriärväg visar att de finns många vägar till framgång. För den som vill lära sig om företagsvärlden är hans historia värd att följa, helt enkelt.

Från TV4 till Adlibris tiden i storbolagen

Kleberg utbildade sig som civilekonom på Handelshögskolan i Stockholm. Efter studierna började han jobba inom TV4 Gruppen, ett av Sveriges största medieföretag. Han hade flera ledande roller där innan han flyttade till C More. Dessa jobb gav honom erfarenhet av hur stora organisationer fungerar. (Och det behövde han senare, det visade sig.)

År 2014 blev Kleberg vd för Adlibris, en av Nordens största e-handelsplatser för böcker. Det verkade som ett drömjobb - ett stort företag med många anställda. Men Adlibris hade allvarliga problem. Företaget hade logistiska svårigheter. De var dåligt på att skicka böcker i tid till kunderna. År 2019 rapporterade Adlibris en förlust på 125 miljoner kronor. Kleberg fick lämna vd-posten samma år. Erfarenheten lärde honom något viktigt: stora organisationer kan vara långsamma och svåra att förändra.

Nya vägen från anställd till företagare

Efter Adlibris valde Kleberg en helt ny väg. Han började tillsammans med sin fru, journalisten och entreprenören Ebba Kleberg von Sydow, investera i egna projekt. Det var ett stort steg - att gå från att vara vd för ett stort företag till att bygga något från grunden. En sådan övergång är inte lätt.

De köpte betydande delar av Bookbinders Design. Det är ett företag som tillverkar vackra tygklädda skrivböcker och fotoalbum. Kleberg blev vd där. Hans fru använde sin kunskap inom marknadsföring för att göra företaget känt. De köpte också Insjöns Väveri i Dalarna, ett traditionellt väveriantikvariat. Strategin var tydlig: fokus på produkter man älskar och kan sälja världen över. Det var mycket annorlunda från att driva en stor e-handelsplats, helt enkelt.

Så byggde Kleberg sin förmögenhet

Johan Klebergs förmögenhet kom inte från en enda sak. Det var en kombination. Först tjänade han bra löner som ledare i stora företag som TV4 och Adlibris. Sedan började han investera i egna företag tillsammans med sin fru.

Bookbinders Design blev mycket framgångsrikt. Företaget säljer produkter till människor över hela världen. Tygklädda anteckningsböcker och fotoalbum är populära gåvor (folk älskar det). Insjöns Väveri ger ett snyggt varumärke - något autentiskt och traditionellt. Tillsammans skapar dessa företag stabila intäkter.

Lärdomen här är viktig: långsiktiga investeringar lönar sig mer än snabba pengar. Kleberg valde att köpa företag han kunde bygga på under många år istället för att försöka göra mycket på kort tid. Han valde också rätt partner - sin fru som hade kompetens han inte hade. Det finns ingen framgång utan rätt människor omkring dig. Fokus på det du gör bäst, och hitta andra som fyller luckor.

En annan lärdom: var inte rädd att lämna en stor organisation om det inte fungerar. Kleberg kunde ha stannat i en komfortabel anställning. Istället valde han att testa något nytt och skapa något eget. Det tog mod.

Att bygga förmögenhet tar tid och tålamod. Kleberg började inte som miljonär. Han arbetade sig upp genom arbete, goda beslut och genom att välja rätt partners. Hans historia visar att du inte behöver en unik idé för att lyckas - du behöver uthållighet och fokus.

Klebergs karriärväg berättar en viktig historia om förmögenhetsuppbyggnad. De är sällan en plötslig framgång. Det är mer ofta resultat av många små bra beslut över lång tid. Han tog chanser när det var rätt. Han slutade när något inte fungerade. Han byggde något nytt när möjligheten dök upp. Det är ett bättre recept än många andra.

Du kan applicera detta på ditt eget liv oavsett vad du arbetar med. Först: arbeta hårt i större organisationer och lär dig hur saker fungerar. Det finns inget dåligt med det. Andra: spara pengar och investera väl. Tredje: hitta rätt människor att jobba med. Fjärde: var redo att förändra kurs när marknaden eller ditt liv förändras.

Klebergs historia säger också något annat: framgång ser olika ut för olika människor. För Kleberg handlade det om media, e-handel och design. För dig kan det handla om helt andra saker. Det viktiga är att hitta vad du är bra på och vad som driver dig framåt. Då kan du börja bygga något varaktigt.