Rickard Delér förmögenhet och hans väg till framgång

Rickard Delér förmögenhet och hans väg till framgång

Erik Lindström
Erik Lindström
30 november 2025·
3 min

Rickard Delér är en svensk entreprenör som ofta nämns när folk pratar om framgång och pengar. Hans rickard delér förmögenhet på cirka 20 miljoner kronor är ingen slump. Det är resultatet av många smarta val och möjligheter som han såg långt före andra. Från att han arbetade som målare till att bli en av Sveriges mest kända affärsmän det är en imponerande resa. Det intressanta är inte bara hur mycket pengar han tjänar. Det handlar om hur han tjänar dem. Han förlitar sig inte på en enda inkomstkälla. Istället byggde han flera ben att stå på (och det funkar).

Från Måleri till Mångmiljoner Så Byggde Delér sin Förmögenhet

Rickard Delérs karriär började med familjeföretaget Delér Måleri på 1980-talet. De var ett vanligt måleribolag till en början. Men han och hans team gjorde något smart de växte strategiskt och byggde upp ett starkt varumärke. Idag är Delér Måleri en betydande aktör som genererar miljontals kronor varje år.

Men måleri var bara början. Delér insåg tidigt att han behövde diversifiera. Han investerade i fastigheter, startade egna produktlinjer och utvecklade en stark närvaro online. Ett konkret exempel är lyxvillan i Nacka som hans fru köpte för 15 miljoner kronor. Det visar hur han använder fastighetmarknaden för att bygga förmögenhet. Han köper, utvecklar och säljer strategiskt. Varje projekt är välplanerat.

Rickard delér förmögenhet växer också genom mindre projekt som många inte tänker på. Han säljer egna produkter under sitt varumärke kläder och accessoarer. Det låter enkelt, men det genererar konstant inkomst. När man har flera inkomstströmmar så är man inte sårbar. Om en del av verksamheten dalar kan andra delen växa.

Sociala Medier och Smarta Investeringar Delér's Moderna Spelplan

Instagram och YouTube är inte bara för underhållning för Delér. De är verktyg för att tjäna pengar och bygga sitt varumärke. Han delar sin kunskap om entreprenörskap och ledarskap, och sponsorer betalar för det. Reklamsamarbeten och sponsorningar är månadsmiljoner för honom. Företag vill associeras med honom eftersom han har trovärdighet och publik.

Han ser också möjligheter internationellt. Delér investerar i fastigheter i Marbella och Cypern. Varför? Eftersom priserna ofta är lägre än i Stockholm, men efterfrågan är stor. Han köper när priset är rätt och säljer när marknaden är het. Det är smart kapitalförvaltning. Han kombinerar också gammaldags affärande hans måleriverksamhet med digital närvaro. Det är den blandningen som gör honom framgångsrik. Han är inte bara en influencer. Han är en äkta entreprenör som verkligen driver företag.

Nyckling till hans framgång är enkelt. Han förstod tidigt att sociala medier inte är en trend som försvinner. Det är framtiden för marknadsföring och försäljning. Han var tidigt ute och bytte inte karriär han utökade den.

Du kan använda samma strategi, faktiskt. Börja med vad du redan kan. Bygg en närvaro där din publik finns. Hitta sponsorer som passar ditt värde. Tänk långsiktigt, inte på snabba pengar. Rickard Delér gjorde inte miljoner på en dag. Han byggde det steg för steg genom att säga ja till möjligheter och aldrig ge upp när något blev svårt.

Diversifiering är inte bara ett fint ord för honom det är hans överlevnadsstrategi. När målarbranschen går dåligt kan fastigheterna generera pengar. När fastigheterna är tröga kan sociala medier och produkter växa. Det är smarts (och rätt enkelt när man tänker efter).